خطر تصادف فضایی دو ماهواره رفع شد!

  • زمان : ۱۳۹۸/۶/۱۴،‏ ۱۶:۳۹
  • نمایش : ۹۰۳ دفعه
  • موضوع : اخبار سایت
سازمان فضایی اروپا اعلام کرد که در تاریخ 2 سپتامبر مجبور شده است تا یکی از ماهواره های مرتبط با علوم زمین را به علت احتمال برخورد با ماهواره استارلینک SpaceX جابجا کند.

این اولین باری است که در تاریخ سازمان فضایی اروپا چنین اتفاقی رخ داده. سازمان فضایی اروپا (ESA) در یک سلسله توئیت اعلام کرد که ماهواره Aeolus برای جلوگیری از برخورد با ماهواره Starlink 44 مجبور به انجام مانور شده است.

در یکی از این توئیت ها آمده است که: "متخصصین ما در تیم اجرام فضایی بعد از محاسبه ریسک برخورد بین دو ماهواره عملیاتی، امن ترین راه را انتخاب کردند. این راه  حل شامل افزایش ارتفاع و گذر از بالای ماهواره اسپیس ایکس خواهد بود." این مانور به صورت موفقیت آمیز در نیم دور قبل از نزدیکترین گذر این دو ماهواره اتفاق افتاد.

بر طبق گفته های هولگر کراگ، رییس اداره امنیت فضایی سازمان فضایی اروپا، این سازمان 5 روز قبل از احتمال برخورد توسط نیروی هوایی آمریکا از این موضوع با خبر شده بود. بعد از باخبر کردن اسپیس ایکس از این ماجرا، این سازمان برنامه ریزی خود را برای انجام یک مانور آغاز کرد. از طرف دیگر نیز اسپیس ایکس خبر داد که در روز هشدار اولیه، احتمال برخورد را به علت یک اشکال نرم افزاری در حدود یک به پنجاه هزار برآورد کرده بودند. این میزان کمتر از میزانی بود که نیاز به انجام مانور باشد. با محاسبه مجدد، احتمال برخورد به یک به هزار افزایش یافت و انجام مانور ضروری شد.

همه ماهواره های خبرساز استارلینک در ابتدا در ارتفاع 450 کیلومتری وارد مدار شدند و سپس ارتفاع خود را تا 550 کیلومتر افزایش دادند. ولی اسپیس ایکس برای آزمایش قابلیت مانور، دو تا از این ماهواره ها را به مدار های پایین‌تر آورد. از آنجایی که تقریبا 90 درصد اجرام ساخت دست انسان که به دور زمین می‌چرخند همواره تحت ردیابی هستند، برخورد دو ماهواره عملیاتی تقریبا غیر ممکن است. اما کاهش ارتفاع این ماهواره ها منجر به ایجاد این خطر شده بود.

بر همین اساس سازمان فضایی اروپا پیشنهاد داد که سازمان های دارای ماهواره های عملیاتی از کاهش ارتفاع ماهواره ها بدون استفاده از هوش مصنوعی و بدون بررسی احتمال برخورد با سایر ماهواره ها خودداری کنند. همچنین بر لزوم قانون‌گذاری هر چه سریع‌تر قواعد ترافیک فضایی و پروتکل های ارتباطی برای جلوگیری از برخورد در فضا تاکید کرد. این سازمان امیدوار است که در صورت تامین بودجه مورد نیاز، سیستم هماهنگ مانور خودکار تا سال 2023 به مرحله اجرا برسد. اسپیس ایکس نیز از ایجاد سیستم مشابه در برنامه های آینده خودش سخن گفته است.

منبع: spacenews.com

برای آشنایی با ماموریت استارلینک دو مقاله زیر را بخوانید:

 

همه نظرها (۰)

هیچ کس هنوز نظری ارسال نکرده