پیشنهاد های رصدی۱ تا ۱۵ شهریور

در قسمت پیشنهاد های رصدی هفته به معرفی موقعیت های رصدی هفته می‌پردازیم که در چهار گروه خورشید ، ماه ، سیارات و اجرام آماده شده‌ان. مانند شماره ی گذشته در ابتدا  به وضعیت آب‌و‌هوای نجومی هفته می‌پردازیم.

 آب‌و‌هوای نجومی :

        در طول هفته اول شهریور شاهد آسمانی صاف و مناسب رصد در اکثر نقاط کشور هستیم ،در اوایل هفته دوم تهران و اطراف آن ابری می‌شود، با کم فروغ شدن بارش شهابی برساووشی ، برای رصد شهاب باران گسترده ی بعدی باید تا اواسط مهرماه منتظر بمانیم.

خورشید :

         بعد از گذشتن از انقلاب تابستانی شاهد کاهش تدریجی ارتفاع خورشید در ظهر  خواهیم بود تا به اعتدال بهاری برسیم تا آن روز ها خورشید موقعیت مناسبی برای مشاهده‌ی صور فلکی تابستانی در اختیارمان می‌گذارد .

 

ماه :

در اوایل شهریور، ماه در آسمان خودنمایی می‌کند و رصد  اطراف خود را مشکل می‌سازد اما با نزدیک شدن به هفته ی دوم با کم شدن نور ماه و نزدیکی ان به خورشید در آسمان موقعیت مناسبی برای رصد ستارگان فراهم می‌شود.

سیارات قابل رصد :

      عطارد : این سیاره اوایل هفته نزدیک بیشترین کشیدگی زاویه ای خود قرار دارد، بیشترین کشیدگی زاویه ای زمانی است که سیارات داخلی مانند زهره و عطارد در بهترین موقعیت خود از لحاظ فاصله زاویه‌ای از خورشید و درخشندگی از دید زمین قرار می‌گیرند، زمان مناسب برای رصد این سیاره از اذان صبح تا طلوع خورشید می‌باشد که به همراه مشتری و زهره به راحتی قابل تشخیص است.

      مریخ : این سیاره در نزدیکی مرکز کهکشان راه شیری قرار دارد و به عکاسان نجومی فرصتی مناسب برای ثبت تصاویر زیبایی از این سیاره به همراه سیاره زحل می‌دهد و در تمام طول شب قابل مشاهده است و مشخصه‌ی آن نیز رنگ سرخ زیبایش است که آن را از سیاره زحل تمیز می‌دهد .

     زحل: در قسمت شرقی سیاره مریخ ، سیاره زحل در آسمان می‌درخشد و در تمام طول شب قابل مشاهده است .

     اورانوس: سیاره ای که برای رصد آن نیاز به ابزارهای رصدی است و با توجه به ای نیاز،انتخاب مناسبی برای رصد نمی‌باشد.

اجرام آسمانی :

            در بخش اجرام آسمانی، با توجه به معیارهای نور و ارتفاع، به معرفی چهار جرم منتخب هفته و زمان مناسب رصد آن‌ها می‌پردازیم :

 

جرم

صورت فلکی

زمان مناسب رصد

توضیحات

Pleiades M45

صورت فلکی ثور

از نیمه شب تا طلوع

بدون نباز به ابزار رصدی،قدر ظاهری 1.6

Owl Nebula M97

صورت فلکی دب اکبر

از ساعت نه شب تا طلوع

نیاز به ابزار رصدی،قدر ظاهری9.8

M106 G

صورت فلکی دب اکبر

از ساعت نه شب تا طلوع

نیاز به ابزار رصدی،قدر ظاهری 9.0

Crab Nebula M1

صورت فلکی ثور

از نیمه شب تا طلوع

نیاز به ابزار رصدی،قدر ظاهری 8.4

   

M106 G

همه نظرها (۰)

هیچ کس هنوز نظری ارسال نکرده