سفری برای رصد کهکشان

گزارش تور رصدی تخت سلیمان

دومین تور رصدی کافه آسترو در ۱۶ و ۱۷ تیر ماه، هم زمان با عید فطر، برگزار شد.

در این تور که به مقصد تخت سلیمان و روستای نصرت آباد بود، ۳۵ نفر حضور داشتند.

روز چهارشنبه ساعت ۶:۳۰ صبح از میدان صادقیه با یک اتوبوس توریستی حرکت کردیم. به علت ترافیک روز عید فطر مسیر تهران تا تخت سلیمان را در ۱۰ ساعت طی کردیم و ساعت ۵ به مقصد رسیدیم.

تا ساعت ۷ با یک راهنما از محوطه تخت سلیمان بازدید کردیم و با تمدن هایی که در این منطقه بوجود آمده است آشنا شدیم.

ساعت ۷:۳۰ به محل اسکان در روستای نصرت آباد رسیدیم. پس از استراحتی کوتاه و صرف شام به سمت محلی انتخاب شده برای رصد حرکت کردیم. منطقه ای در میان کوه ها و بدون آلودگی نوری برای رصد انتخاب کرده بودیم.

بعد از رسیدن به محل رصد ابتدا چادر ها را در کنار هم باز کردیم و تلسکوپ ها را کمی دور تر قرار دادیم.

در اولین ساعت به علت ارتقاع کم مشتری به رصد این سیاره پرداختیم. سپس سیارات زحل و مریخ در صورت فلکی عقرب با تلسکوپ دیده شدند. هم زمان توضیحاتی درباره ساختار تلسکوپ، انواع و نحوه کار با آن داده شد و همچنین نکات جالبی درباره سیارات مطرح شد.

پس از رصد سیارات، توضیحاتی درباره کره سماوی، دایره البروج، مختصات ها و ... داده شد و همه با صور فلکی دور قطبی و افسانه های آنها آشنا شدند. رصد را با دیگر صورفلکی ادامه دادیم و پس از آشنایی با بخش زیادی از صورفلکی باز هم به سراغ کار با تلسکوپ و رصد اجرام اعماق آسمان رفتیم. اجرامی همچون خوشه جاثی، سحابی حلقه M57، سحابی دمبل M27، کهکشان آندرومدا و ... با تلسکوپ ۱۰ اینچ دابسونی رصد شدند. همچنین برخی اجرام با دوربین دوچشمی ۲۰*۸۰ دیده شد و تفاوت بین این دو ابزار برای رصدگران مشخص شد. از برنامه های دیگر در زمان رصد، آموزش عکاسی نجومی با دوربین حرفه ای بود. همچنین گروهی به عکاسی از آسمان پرداختند.

۱۴۰ عکس نوردهی ۳۰ ثانیه، iso ۳۲۰، لنز ۱۰ میلی متر ، دیافراگم ۲.۸

پس از برنامه های رصد و عکاسی، آتش روشن کردیم و همزمان با نوشیدن قهوه درباره موضوعات متفاوتی بحث شد.

با طلوع خورشید گروه با سمت یکی از تپه های شرقی محل رصد حرکت کرد تا از طلوع عکاسی کنند.

ساعت ۶:۳۰ از محل رصد به خانه محلی بازگشتیم و پس از استراحتی کوتاه و صرف صبحانه به سمت تهران حرکت کردیم.

ساعت ۱۶ به میدان صادقیه رسیدیم.

در این رصد آقای محمد سعید انوار به عنوان کارشناس عکاسی همراه ما بودند.