مهم ۶۲ روز انتظار! و عکسی که حقیقت ندارد.

  • زمان : ۱۳۹۵/۱۲/۲،‏ ۱۶:۳۲
  • نمایش : ۱٬۵۱۹ دفعه
  • موضوع : اخبار سایت
عکس بالا و توضیحات عجیب آن در شبکه های اجتماعی بارها منتشر شده است. برای پاسخ به این شایعه متن زیر را بخوانید.

در توضیح عکس اینگونه نوشته شده: ‏«عكاسها با ١٦ دوربين ٦٢ روز منتظر بودند تا از اين صحنه عكس بگيرند...»

توجه: عکس و توضیحات آن شایعه و دروغ است. (لطفا آن را منتشر نکنید)

اما چرا چنین پدیده ای هیچ وقت اتفاق نمی افتد:

ماه تقریبا هر ۲۹ روز یک بار به دور زمین می چرخد. در این مدت به علت تغییر زاویه تابش نور خورشید به ماه اهله ماه بوجود می آید. هنگامی که ماه تقریبا در فاصله بین زمین و خورشید قرار گیرد، غیر قابل رویت است و بعد هلال بسیار باریک آن در نزدیک خورشید، دیده می شود. روزهای بعد و با حرکت ماه در مدار خود، بخش بیشتری از ماه توسط نور خورشید روشن می شود. زمانی که ماه در جهت مخالف خورشید نسبت به زمین قرار گیرد، ماه کامل دیده می شود.

اهله ماه

پس در زمانی که ماه کامل است، خورشید و ماه در دو جهت مخالف قرار دارند، جدایی زاویه ای آنها ۱۸۰ درجه است و در نتیجه هیچگاه در کنار هم (با جدایی زاویه ای کم) دیده نمی شوند. نه در زمان انقلاب تابستانی و نه در زمان انقلاب زمستانی و یا اعتدالین. 

در این تصویر عجیب می بینیم که ماه کامل بسیار نزدیک به خورشید و در فاصله ظاهری کمی از آن قرار گرفته است. با توجه به توضیحات بالا معلوم می شود که این تصویر غیر واقعی و فتوشاپ است. 

متاسفانه در سال های اخیر شایعات علمی زیادی در فضا مجازی پخش شده است. اما تشخیص شایعه یا حقیقی بودن این اخبار سخت نیست. در چنین شایعاتی همیشه درباره پدیده ای بسیار عجیب می خوانید، مثلا: «دو خورشید در آسمان، مریخ به اندازه ماه، تصاویری عجیب روی ماه و ...». در ضمن در این اخبار عموما از اعدادی بزرگ و عجیب استفاده شد ه است. از ظاهر همه این خبر ها معلوم است که درباره پدیده ای غیر عادی صحبت می کند و با تحقیقی کوتاه (در منابع معتبر) می توان دروغ بودن آن ها را فهمید. 

لطفا اگر چنین خبری را مطالعه کردید، قبل از انتشار آن تحقیق کوتاهی کنید. با چند دقیقه تحقیق به جواب می رسید و از پخش شدن یک شایعه جلوگیری می کنید. 

همه نظرها (۰)

هیچ کس هنوز نظری ارسال نکرده