تصویر هابل از کهکشان NGC 1803

زمان: ۱۳۹۸/۱۱/۹،‏ ۱۱:۵۴ نمایش : ۷۱۵ دفعه

در این تصویر که توسط تلسکوپ فضایی هابل گرفته شده است، کهکشان NGC 1803 را می‌توان دید. این کهکشان در فاصله 200 میلیون سال نوری از ما واقع شده است و در صورت فلکی سه پایه (از صورت فلکی های آسمان نیم کره جنوبی) قرار دارد. حتما شما بارها کلمه NGC را در اجرام آسمانی مختلف دیده اید، آیا می دانید که این نام از کجا آمده است؟

کهکشانی که در تصویر زیر دیده می‌شود در سال 1834 توسط جان هرشل کشف شد. اگر با نجوم آشنایی داشته باشید نام هرشل را به دفعات شنیده‌اید. جان هرشل به همراه پدرش ویلیام و عمه اش، کارولین همگی سهم بسزایی در پیشبرد علم نجوم داشته‌اند و میراث علمی بزرگی از آن ها به یادگار مانده است. ویلیام هرشل به شکل سیستماتیک بسیاری از اجرام آسمان شب را دسته بندی کرد، بسیاری از اقمار سیاره های منظومه شمسی را نام گذاری و امواج مادون سرخ را نیز کشف کرد. کارولین نیز کشف چندین ستاره دنباله دار و سحابی را در کارنامه خود دارد. جان نیز فهرستی که از پدر به یادگار مانده بود را اصلاح کرد و آن را به صورت کاتالوگ کلی سحابی ها و خوشه های ستاره ای گسترش داد. در واقع این مبنایی بود برای سیستم فهرست بندی جدیدتر که توسط جان لوئیس امیل دریر (با نام کاتالوگ جدید کلی سحابی ها و خوشه های ستاره ای یا به اختصار NGC) انجام پذیرفت و امروزه توسط اخترشناسان استفاده می شود.

تصویر بالا نیز از همین فهرست انتخاب شده است، این جسم در قرن نوزدهم توسط جان دریر به عنوان توده ای کم نور، کوچک و گرد توصیف شده بود.

منبع سایت phys.org

همه نظرها (۰)

هیچ کس هنوز نظری ارسال نکرده