مهم جدید‌ترین و بهترین تصویر نیوهورایزنزاز سیارک اولتیما تولی تا امروز

  • زمان : ۱۳۹۷/۱۱/۵،‏ ۲:۲۸
  • نمایش : ۸۹۳ دفعه
  • موضوع : اخبار سایت
در ابتدای سال ۲۰۱۹ فضاپیمای نیوهورایزنز از کنار سیارک 2014 MU69 در کمربند کوییپر عبور کرد و حالا یکی از واضح‌ترین تصاویر آن منتشر شده است.

تصویر این سیارک که اولتیما تولی نیز نام دارد، توسط دوربین تصویر برداری دیدباز مریی (MVIC) فضاپیمای نیوهورایزنز و از فاصله ۶۴۰۰ کیلومتری سیارک گرفته شده است. این عکس تنها هفت دقیقه پیش از نزدیک‌ترین فاصله ثبت شده. داده‌های این تصویر با وضوح ۱۳۵ متر در هر پیکسل در تاریخ ۱۸ و ۱۹ ژانویه به زمین رسیده است و سپس دانشمندن با کمک نرم‌افزار جزییات بهتری از عکس را مشخص کرده اند.

خطوط مورب روشنایی، مرز روز و شب را در لبه بالایی سیارک نشان می‌دهد. جزییات سطح سیارک شامل گودال‌هایی می‌شود که قطر بعضی از آن‌ها به بیش از ۰.۷ کیلومتر می‌رسد. قطر حفره‌ بزرگ در بخش کوچک سیارک حدود ۷ کیلومتر است. روی هر دو بخش سیارک اشکال تاریک و روشن بسیاری وجود دارد که می‌تواند چگونگی بوجود آمدن آن‌ها را در ابتدای شکل‌گیری منظومه‌شمسی (یعنی ۴.۵ میلیارد سال قبل) توضیح دهد. 

فضاپیمای نیوهورایزنز در ابتدای سال جدید میلادی از کنار سیارک با سرعت حدود ۱۴ کیلومتر بر ثانیه عبور کرد. فضاپیما با همین سرعت بالا تصاویر زیادی از سیارک Ultima Thule با طول ۳۳ کیلومتر ثبت کرده است. قطر بخش بزرگ‌تر یعنی Ultima حدود ۱۹ کیلومتر و قطر بخش کوچک‌تر یعنی Thule ۱۴ کیلومتر است. 

آلن استرن، محقق اصلی نیوهورایزنز می‌گوید: «تصویر جدید تفاوت‌های ساختار سطحی دو بخش را به خوبی نشان می‌دهد و این موضوع رازهای زیادی را آشکار خواهد کرد. در طول ماه آینده تصاویر رنگی و واضح‌تری منتشر خواهد شد و ما امیدواریم اسرار اولتیما تولی آشکار شود.»

فضاپیمای نیوهورایزنز در فاصله ۶.۶۴ کیلومتری زمین است و با سرعت ۵۰۷۰۰ کیلومتر بر ساعت از زمین و اولتیما تولی دور می‌شود. در حال حاضر سیگنال‌های فضاپیما ۶ ساعت و ۹ دقیقه بعد به زمین می‌رسد.

دیگر مطالب با موضوع فضاپیمای افق‌های نو:

اولین تصویر فضاپیمای نیوهورایزنز از Ultima Thule

افق‌های نو ماموریت اکتشافی خود را با موفقیت انجام داد

نیوهورایزنز پس از پلوتو به ملاقات ‌‌Ultima Thule رفت

افق‌های نو (New Horizons): ملاقات با یکی از اجرام کمربند کوییپر در آغاز سال جدید میلادی

همه نظرها (۰)

هیچ کس هنوز نظری ارسال نکرده