مهم افق‌های نو (New Horizons): ملاقات با یکی از اجرام کمربند کوییپر در آغاز سال جدید میلادی

  • زمان : ۱۳۹۷/۱۰/۸،‏ ۱۳:۲۱
  • نمایش : ۹۷۰ دفعه
  • موضوع : اخبار سایت
در روز یکم ژانویه سال ۲۰۱۹ فضاپیمای افق‌های نو (New horizons) از فراز یکی از اعضای کمربند کوییپر به نام «اولتیما تولی» (Ultima Thule) پرواز خواهد کرد.

به این ترتیب افق‌های نو پس از گذر از کنار پلوتو، یکی دیگر از دورترین اجرام منظومه شمسی را ملاقات می‌کند. عملیات پرواز نزدیک نیوهرایزنز در کنار سیارک Ultima Thule از ۲۹ دسامبر تا ۱ ژانویه در آزمایشگاه فیزیک کاربردی دانشگاه جان‌هپکینز (APL) انجام می‌شود. ماموریت فضاپیمای افق‌های نو نخستین ملاقات نزدیک با یکی از اجرام یخی و اسرار آمیز فراتر از مدار نپتون خواهد بود. 

پروژه افق های نو یا نیوهورایزنز از سال ۲۰۰۱ آغاز شد و این فضاپیما ۱۹ ژانویه سال ۲۰۰۶ به فضا پرتاب شد. افق های نو مستقیما از گرانش زمین خارج شد وسرعت آن به بیش از سرعت گریز ۱۱.۲ کیلومتر بر ثانیه رسید. با رسیدن به سرعت ۱۶.۲۶ و خروج مستقیم از هوا کره زمین در همان ساعات ابتدایی، رکورد های جدیدی به نام افق های نو ثبت شد. ۲۰ ژانویه ۲۰۰۶ فضاپیما از نزدیک ترین فاصله ماه عبور کرد. در ۲۸ فوریه سال ۲۰۰۷ افق های نو از فاصله ۲.۳ میلیون کیلومتری سیاره مشتری گذر کرد و اطلاعات تازه ای از جو مشتری بدست آورد. سرانجام در ۱۴ جولای ۲۰۱۵ فضاپیمای افق‌های نو از نزدیک‌ترین فاصله سیاره کوتوله پلوتو عبور کرد. به این ترتیب عکس‌ها و اطلاعات بی‌نظیری از دورترین نقاط منظومه شمسی به زمین رسید.

اخبار قدیمی از افق‌های نو:

پس از عبور از کنار پلوتو، نیوهرایزنز مسیر خود را به سمتی یکی از اجرام کمربند کوییپر تغییر داد. با رسیدن این فضاپیما به نزدیکی Ultima Thule اطلاعات ارزشمندی از ساختار سطحی و داخلی و اتمسفر یکی از دورترین اجرام منظومه‌شمسی بدست می‌آید.

فضاپیمای افق‌های نو (New horizons) تا دو روز دیگر به سیارک Ultima Thule خواهد رسید. این فضاپیما هم‌اکنون در فاصله ۳.۵ میلیون کیلومتری از مقصد هیجان انگیز خود قرار دارد. اطلاعات دقیق‌تر از موقعیت افق‌های نو را در اینجا (NASA) ببینید.

برای باز شدن پنجره‌ای جدید به سوی راز‌های منظومه‌شمسی آماده باشید.

www.nasa.gov/mission_pages/newhorizons/main/index.html

همه نظرها (۰)

هیچ کس هنوز نظری ارسال نکرده