کشف یک سیاره کوتوله جدید توسط محققان دانشگاه میشیگان

  • زمان : ۱۳۹۵/۷/۲۲،‏ ۱۳:۴۷
  • نمایش : ۱٬۴۰۵ دفعه
  • موضوع : اخبار سایت
یک سیارک کوتوله جدید با روشی منحصر به فرد کشف شد.

محققان دانشگاه میشیگان یک سیاره کوتوله جدید را در فاصله ۸.۵ میلیارد مایل از خوردشید کشف کردند. این سیاره کوتوله جدید که با نام 2014 UZ224 شناخته می شود، ۳۳۰ مایل قطر دارد و در مدت ۱۱۰۰ سال مدار خود به دور خورشید را طی می کند. این سیاره کوتوله سومین جرم شناخته شده در بین دورترین اجرام در منظومه شمسی است و در کمربند کوییپر جدا از گرانش نپتون قرار گرفته.

یک تیم از دانشجویان به رهبری دیوید گردز (David Gerdes) در دانشگاه میشیگان 2014 UZ224 را کشف کرده اند. گردز در توسعه دوربین انرژی تاریک برای نقشه برداری از کهکشان های دور همکاری کرده بود.

تابستان چند سال پیش گردز از دانشجویانی که برای بازدید از دوربین آمده بودند خواست تا با استفاده از نقشه کهکشانی، اجرام منظومه شمسی را پیدا کنند.

در حالی که کهکشان ها  و ستاره ها به خاطر فاصله بسیار زیاد در مکان ثابتی دیده می شوند، یک سیاره یا سیارک در مکان های متفاوتی در آسمان شب دارد. بنابراین با روش اتصال نقاط، مسیر حرکت سیاره در تصاویر بدست می آید. 

نکته جالب در کشف سیاره کوتوله 2014 UZ224 این است که تصاویر در شب های متوالی ثبت نشده اند.

دیوید گردز  گفت: «ما معمولا یک شیء را در یک شب رصد می کنیم و دو هفته بعد رصد دیگری انجام می گیرد و پنج شب بعد رصد بعدی و چهار ماه بعد رصدی دیگر. بنابراین اتصال نقاط در تصاویر برای پیدا کردن یک سیاره بسیار سخت تر است.»

منبع: Astronomy.com

همه نظرها (۰)

هیچ کس هنوز نظری ارسال نکرده