تصویر تلسکوپ اسپیتزر از یک خانواده ستاره‌ای

زمان: ۱۳۹۸/۳/۱۱،‏ ۱۵:۵۱ نمایش : ۸۱۴ دفعه
موضوع : اخبار سایت

 

در این تصویر موزاییکی که توسط تلسکوپ فضایی اسپیتزر ناسا ثبت شده است، چندین خوشه ستاره‌ای که از یک ابرمولکولی تشکیل شده‌اند را می‌توان دید. بعضی‌ از این خوشه‌ها پیرتر و تکامل یافته‌تر از سایرین هستند و به این ترتیب در این نمای کیهانی می‌توان چندین نسل از ستاره‌ها را مشاهده کرد. زمینه سبز و نارنجی این تصویر، سحابی یا گاز و گرد و غباری در کیهان است در فاصله‌ای دورتر قرار دارد. این سحابی احتمالا باقی‌ مانده‌ای از یک ابرمولکولی بزرگتر است.

در سمت چپ تصویر رشته‌ای تاریک در میان ابر سبز رنگ دیده می‌شود. در این منطقه که گاز و گرد و غباری متراکم است، ستاره‌های جوانی با رنگ قرمز و زرد وجود دارند. رشته تاریکی که در میان گاز درخشان دیده می‌شود در نهایت با باد ستاره‌ای از بین می‌رود. این منطقه قیفاووس Cepheus C) C) نامیده می‌شود زیرا در نزدیکی صورت فلکی قیفاووس قرار دارد. در بالا سمت راست تصویر نیز سحابی سفید و قرمزی به چشم می‌خورد. قیفاووس C حدود ۶ سال نوری طول دارد و در فاصله ۴۰ سال نوری از نقطه درخشان در سحابی (بالا سمت راست) قرار گرفته است. 

دومین سحابی بزرگ این تصویر در سمت راست و پایین یک خوشه ستاره‌ای قرار گرفته است. این خوشه ستاره‌ای که با نام قیفاووس  Cepheus B) B) شناخته می‌شود، در فاصله چند هزار سال نوری از ما است. پایین ابرمولکولی قیفاووس C جرمی قرمز رنگ وجود دارد که V374 Ceph نامیده شده است. ستاره‌شناسان حدس می‌زنند که این ستاره بزرگ با یک دیسک گرد و غبار احاطه شده باشد. بخشی مخروطی شکل تیره‌ای که در سمت راست و چپ ستاره دیده می‌شود می‌تواند سایه همین دیسک باشد.

در سمت راست تصویر دو جرم خاص دیگر نیز وجود دارد. از جمله یک ستاره آبی که با کمانی قرمز رنگ احاطه شده است. این ستاره فراری در میان گاز و گرد و غبار با سرعت حرکت می‌کند و موج شوکی را در ابر مولکولی بوجود می‌آورد. پایین این ستاره نیز سحابی دیگری قرار دارد که در دل آن یک خوشه ستاره‌ای دیده می‌شود.

 

همه نظرها (۰)

هیچ کس هنوز نظری ارسال نکرده