نتایج مهم بدست آمده از آزمایش های دوقولوهای ناسا

در سال 1996، چیزهای قابل توجهی در ناسا اتفاق افتاد، برادران دوقولو،اسکات و مارک کلی در ناسا پذیرفته؛ مارک به عنوان خلبان شاتل و اسکات برای عملیات فنی بر روی زمین، و در نهایت هر دو برادر در ناسا فضانور شدند.

خواسته یا ناخواسته، ناسا فرصت مهمی با وجود برادران دوقلو داشت،آنها می توانستند از یکی از دوقولوها در گروه کنترل استفاده کنند و دیگری را به یک ماموریت طولانی مدت به فضا بفرستند واین موضوع به ناسا اجازه داد تا تحقیقات مهمی در رابطه با تاثیرات سفر بر روی بدن انسان انجام دهند.

در ماه مارس 2016 اسکات کلی از ماموریت یک ساله (340روز) در ایستگاه فضایی بین المللی بازگشت، در حالی که برادرش روی زمین به عنوان یک نشانه مانده بود. نمونه های ژنتیکی از هر دو برادر قبل و بعد از زمان اقامت اسکات در ISS گرفته شد. در حال حاضر ناسا نتایج اولیه را در یک منتشر کرده است.

برنامه تحقیق انسان در ناسا مورد مطالعه قرار گرفت و نتایج در 23 ام ماه ژانویه در کارگاه خصوصی آنها منتشر شد.طرح این کارگاه پدیده ی جدیدی تحت عنوان تواناسازی اکتشاف فضایی بشربود که اگرچه این مطالعات در حال پیشرفت هست،ولی نتایج اولیه آن قابل توجه هستند.

مایک اسنایدر یافته های خود را گزارش کرد. تحقیقات او سطح تغییر یافته ای از چربی ها را در بدن اسکات(دوقلوی در فضا) را نشان می دهد.

تلومرها و تلومراز

تلومرها و تلومراز بخشی از سیستم کروموزومی در بدن می باشد،سوزان بیلی برای اسکات گزارش داد که در طی پرواز به فضا و برگشت به زمین، تلومرهای سلول های سفید خون در فضا افزایش یافته است،به طور معمول آنها سن فرد را کاهش می دهند و زمانی که روی زمین قرار دارد،شروع به کوتاه شدن می کنند.

تلومراز آنزیمی است که تلومرها را تعمیر می کند و در هر دو برادر در ماه نوامبرافزایش یافته است که می تواند مربوط به یک اتفاق خانوادگی استرس زا در آن زمان مربوط باشد.

عملکرد شناخت در پروازهای فضایی

Mathias Basner بر روی عملکرد شناختی در پروازهای فضایی به ویژه تفاوت در شناخت بین یک ماوریت 12 ماهه با یک ماموریت 6 ماهه،مطالعه می کرد،اگرچه او یک کاهش سرعت و دقتی را پس از ماموریت یافت ولی متوجه شد تفاوت واقعی در شناخت بین ماموریت 6ماهه و 12 ماهه پیدا نکرد.

بیوشیمی

بررسی اسکات اسمیت در بیوشیمی یک کاهش درچگالی استخوان در طول نیمه دوم ماموریت اسکات را نشان داد.

میکروبیوم در دستگاه گوارشی

Fred Turek نتایج بررسی های خود از باکتری های موجود در دستگاه گوارش (میکروبیوم) که به هضم غذا کمک می کند را گزارش کرد، تفاوت های زیادی در بیوم دوقولوها وجود داشت اما این موضوع قابل انتظار بود زیرا تفاوت رژیم غذایی و محیطهای مختلف بین دوقولوها وجود داشت، تفاوت های جالبی هم بین بیوم اسکات زمانی که در فضا و روی زمین بود وجود داشت،ونسبت بین دو گروه باکتری غالب در طول سفر به فضا و دیگری زمان روی زمین بودن، مقایسه شدند.

مطالعات ایمنی

تغییرات در بدن هر دوقلوها قبل وبعد از واکسن آنفولانزا بررسی شده است، بررسی ها نشان می دهد سطح گیرنده های T-cell در هر دو دوقلو بعد از واکسن افزایش یافته است،همان طور که انتظار می رفت پاسخ ایمنی را نشان می دهد.

توالی ژن

کریس میسون توسط بررسی هایش توالی ژن را روی RNA وDNA سلول های خونی سفید در دوقولوها اجرا کرد، توالیRNA   نشان می دهد که بیش از 200000 مولکول RNA تفاوت آشکاری در دوقلوها دارند.

وراژنتیکی یا وراژن شناسی (اپی ژنتیک)

اندی فینبرگ روی چگونگی تنظیم بیان ژن توسط محیط مطالعه می کرد، که به عنوان اپی ژنومیکس شناخته شده است.DNA  سلول سفید خون بدن اسکات نشان می داد که سطح تغییرات شیمیایی هنگامی که در پرواز بوده است کاهش یافته و زمانی که به زمین بازگشت به حالت طبیعی برگشته است.همان سطح در مارک (دوقلوی زمینی) در نیمه راه مطالعه، افزایش یافته است، اما سپس به حالت نرمال برگشت، تغییراتی بین دوقولوها وجود داشت که به آن اختلال وراژنتیکی می گویند. این اختلال در اسکات در طول پرواز فضایی بیشتر بود

وزمانی که به زمین بازگشت این اختلال به حالت اولیه رسید. این می تواند نشان دهد که برخی ژن ها به تغییر محیطی خیلی حساس تر از دیگر عوامل هستند.

تحقیقات بسیار بیشتری برای درک این نتایج وجود دارد،هنگامی که آنها به هماهنگی در تحقیقات فیزیولوژیکی و روانی و فناوری نگاه کردند تصویر روشن تری از این هماهنگی دیده شد بعدا نتایج بیشتر و همچنین مقالات پژوهشی فردی منتشر خواهد شد.

هدف ناسا این است که سفر به فضا را برای فضانوردان امن تر کنند و ماموریت ها را موثرتر و کارآمد تر کنند. با تمام صحبت ها در مورد ماموریت ها به مریخ در دهه آینده، این نتایج زمان مناسبی به ارمغان می رسد.

 

 

همه نظرها (۰)

هیچ کس هنوز نظری ارسال نکرده