دانشمندان مشغول نقشه برداری از میدان مغناطیسی راه‌شیری هستند.

  • زمان : ۱۳۹۸/۹/۱۱،‏ ۱۰:۳۵
  • نمایش : ۹۵۱ دفعه
  • موضوع : اخبار سایت
اخترشناسان CSIRO (سازمان پژوهش‌های علمی و صنعتی همسو) و دانشگاه کرتین (Curtin) از تپ‌اختر‌ها (ستاره های نوترونی که به سرعت به دور خود می‌چرخند) برای تحقیق در مورد میدان مغناطیسی کهکشان راه‌شیری استفاده کرده‌اند.

آن ها با همکاری متخصصین در اروپا، کانادا و آفریقای جنوبی، دقیق‌ترین اندازه گیری‌ها را به منظور ساخت یک نقشه سه بعدی از میدان مغناطیسی کهکشان مان منتشر کرده‌اند.

میدان مغناطیسی راه‌شیری هزاران برابر ضعیف تر از زمین است، اما نقشه برداری از آن، برای ردیابی مسیر پرتوهای کیهانی، نحوه شکل‌گیری ستاره ها و بسیاری دیگر از فرآیندهای اخترفیزیکی از اهمیت بالایی برخوردار است. با این حال، دانش ما از ساختار سه بعدی کهکشان راه‌شیری محدود است.

دکتر شارلوت سوبی، نویسنده اصلی مقاله منتشر شده در این زمینه می‌گوید: "ما از تپ اختر‌ها استفاده کردیم تا بتوانیم میدان مغناطیسی کهکشان را به صورت سه بعدی بررسی کنیم. تپ اختر ها در سراسر کهکشان پخش شده اند. آن ها با حائل شدن بین ما و سایر مواد موجود در کهکشان، بر امواج رادیویی ساطع شده از آنها تاثیر می‌گذارند".

این تیم با استفاده از یک رادیو تلسکوپ بزرگ اروپایی به نام LOFAR (آرایه با فرکانس پایین)، بزرگترین فهرستِ، از قدرت میدان مغناطیسی و جهت تپ اختر ها را جمع آوری کرده‌اند. این نتایج برای تخمین و بدست آوردن رابطه کاهش قدرت میدان مغناطیسی کهکشانی با افزایش فاصله از صفحه کهکشان (جایی که بازوهای مارپیچی در آن قرار دارد) استفاده شده است.

شارلوت می گوید: "این نشانه ای از نتایج بسیار خوبی است که می توانیم با استفاده از نسل بعدی تلسکوپ‌های رادیویی به آنها برسیم. از آنجا که نمی‌توانیم تمام کهکشان خود را از یک مکان روی زمین مشاهده کنیم، از MWA (آرایه میدان گسترده مارچیسان) در بخش غربی استرالیا استفاده می کنیم، تا تپ اختر‌های آسمان جنوبی را نیز رصد  کنیم".

 LOFARو MWA به ترتیب تلسکوپ های مسیریاب و یک نمونه اولیه هستند، آنها جزئی ازSKA (آرایه فرکانس پایین یک کیلومتر مربعی)، بخشی از بزرگترین تلسکوپ رادیویی جهان هستند. این تلسکوپ در غرب استرالیا ساخته خواهد شد. این تلسکوپ ها درک ما را از کهکشان مان و بسیاری چیزهای دیگر متحول خواهند کرد!

 

منبع: سایت phys.org

 

همه نظرها (۰)

هیچ کس هنوز نظری ارسال نکرده