حیات در جهان‌های بیگانه می‌تواند متنوع‌تر از حیات در زمین باشد

  • زمان : ۱۳۹۸/۶/۵،‏ ۱۴:۲۴
  • نمایش : ۶۹۲ دفعه
  • موضوع : اخبار سایت
تا آنجا که ما می‌دانیم،زمین تنها جایی است که در آن حیات وجود دارد. اما با وجود میلیاردها ستاره در کیهان، احتمالا زمین بهترین مکان برای زندگی نیست.

در مطالعاتی جدید، ستاره‌شناسان مدلی از سیاراتی که آب در آن‌ها جریان دارد و امکان بوجود آمدن اقیانوس در منطقه قابل سکونت ستاره محیا است، را مطالعه کرده‌اند. این مدل نشان‌ می‌دهد که سیاراتی با اتمسفری متراکم، قاره‌ها و روزهایی طولانی (سرعت گردش کند به دور خود)‌ بیش از سایرین برای حیات مناسب هستند.

این شرایط باعث بوجود آمدن جریان‌های قاره‌ای می‌شود که در نتیجه آن مواد غذایی از اعماق اقیانوس به سطح می‌آید و در دسترس فعالیت‌های بیولوژیکی قرار می‌گیرد.

استفانی اولسون (Stephanie Olson) از دانشگاه شیکاگو که این تحقیقات را رهبری می‌کند، گفت: «این تحقیقات شرایطی را در برخی سیارات فراخورشیدی نشان‌ می‌دهد که با وجود جریان‌های اقیانوسی می‌توانند از حیاتی متنوع‌تر و فعال‌تر از زمین پشتیبانی کند.»

تا امروز بیش از ۴۰۰۰ سیاره فراخورشیدی تایید شده‌اند. تعداد کمی از این سیارات در فاصله مناسبی از ستاره مادر خود قرار گرفته‌اند تا آب مایع بتواند روی سطح آن جریان داشته باشد. این سیارات که در منطقه قابل سکونت قرار دارند، اولین گزینه‌ها برای جستجوی حیات بیگانه هستند و تحقیقات جدید نیز می‌تواند جستجوی ستاره‌شناسان را محدودتر کند.


یک فضانورد ناسا این تصویر را ایستگاه بین‌المللی فضایی (ISS) ثبت کرده است. 

جریان‌های اقیانوسی نقش مهمی در حفظ حیات روی زمین داشته‌اند و از آنجا که اقیانوس‌ها و جو به هم پیوسته هستند، تکامل حیات در اقیانوس‌ها روی تغییرات برخی مواد شیمیایی در جو نیز اثر گذاشته است. به نظر بعید است که ستاره‌شناسان حیات در سیاره‌ای دیگر را به طور مستقیم رصد کنند، اما با کمک نسل بعدی تلسکوپ‌ها می‌توان انتظار پیدا کردن ردپای زیستی در جو سیارات فراخورشیدی را داشت. در نهایت این تحقیقات به دانشمندان کمک میکند تا بهترین کاندیدها را از میان شمار رو به رشد سیارات فراخورشیدی انتخاب و مطالعه کنند. 

منبع: Astronomy.com

همه نظرها (۰)

هیچ کس هنوز نظری ارسال نکرده