آخرین اخبار قیامت!

اگر از علاقه مندان به فیلم های آخر زمانی هستید، «آگاهی» (knowing) می تواند یکی از گزینه های شما باشد.

باز شدن کپسول زمان و حضور یک پیشگویی شروع جالب و معماگونه ای است که شاید بتواند نظرتان جلب کند.

آگاهی  فیلمی در ژانر علمی-تخیلی سال 2009، محصول مشترک انگلیس وآمریکاست. کارگردانی آن را نیز «الکس پرویاس» برعهده داشت که نام او را در تیتراژ فیلم هایی چون «من، ربات» و «خدایان مصر» دیده ایم.

ایده ی اولیه داستان توسط «رایان داگلاس پیرسون» داده شد که مورد توجه «تاد بلک »و« جیسون بلومنتال » قرار گرفت و پیش تولید در سال2001 آغاز گشت و تیم نویسنده ای متشکل از خود «پیرسون» و «جولیت اسنودن» و «استایلز وایت» شروع به نوشتن فیلم نامه کردند. مانند بسیاری از فیلم های علمی_تخیلی کارگردان پس از چند انتخاب مختلف صورت گرفت و سرانجام پرویاس در سال2005 به پروژه پیوست.اغلب صحنه های فیلم در ملبورن استرالیا گرفته شده که توانسته مناظر و تصاویر زیبایی را برای فیلم به ارمغان بیاورد.

فیلم بازیگران قدرتمندی را به کار گرفته است که میتوان از «نیکلاس کیج » و «رز بایرن» نام برد. از دیگر نکات جالب فیلم  استفاده از موسیقی کلاسیک به عنوان موسیقی متن کار در برخی از صحنه ها  بوده است که خود اقدامی جسورانه به شمار می آید.

آگاهی نیز همانند دیگر فیلم های آخر زمانی، بازخورد های مثبت و منفی بسیاری را دریافت کرده است.همانطور که در ابتدا به آن اشاره شد، داستان با موضوع جذاب و عجیبی شروع می شود اما رفته رفته نه تنها از جذابیت آن کاسته می شود بلکه به پایانی دور از تصور منجر می شود؛ که شاید بهتر بود بیشتر روی آن کار می شد.البته نقات قوتی نیز در پروژه دیده می شود که از مهترین آنها می توان به استفاده نکردن بیش از اندازه از جلوه های ویژه اشاره کرد. موضوعی که در اغلب فیلم هایی از این قبیل نادیده گرفته می شود. در عوض سعی شده است با تاکید بر بخش علمی و پیچده تر کردن داستان هیجان را به کار باز گردانده شود؛ که متاسفانه این مهم آنطور که باید محقق نشده است.

پیرسون شاید نتوانست فیلم نامه ای را که در ابتدا از وی انتظار می رفت را به نگارش در بیاورد اما «knowing» با نامزدی در چند جشنواره نشان داد که حتی پتانسیل گرفتن جایزه  را هم دارد؛ برای مثال نامزدی دریافت جایزه بهترین فیلم علمی تخیلی از جشنواره Saturn Award یکی از این نمونه ها است.

مطمئنا آگاهی یکی از بهترین فیلم های سال های اخیر نیست اما این بدان معنی نیست که نتوان آن را برای یک بار نیز تماشا کرد؛ دست کم با دیدن آن خواهیم دانست که در صورت باز شدن کپسول زمان مدرسه ی فرزندانمان چه چیزی انتظارمان را می کشد!

 

 

منابع

ویکی پدیا انگلیسی

cinemacenter.ir

 

 

 

 

 

همه نظرها (۰)

هیچ کس هنوز نظری ارسال نکرده