مهم اطلاعات شگفت انگیز جونو از سیاره مشتری

  • زمان : ۱۳۹۶/۳/۷،‏ ۱۸:۱۰
  • نمایش : ۱٬۵۸۳ دفعه
  • موضوع : اخبار سایت
ماموریت جونو ناسا در آخرین تحقیقات تصاویر و داده های جالبی از طوفان ها، میدان مغناطیسی، هسته و شفق های سیاره غول پیکر مشتری ثبت کرده است.

 

دایان بروان از تیم ماموریت جونو گفت: «ما برای اعلام نتایج اولیه که نشان می دهد چرا مشتری یک هدف جذاب است هیجان زده هستیم. این یک سفر طولانی برای رسیدن به مشتری بود اما نتایج نشان می دهد که سفری ارزشمند بوده است.»

اسکات بلتون از موسسه تخقیقات جنوب غربی سن آنتونیو گفت: «اکتشافات نشان می دهد که مشتری چقدر با آنچه ما انتظار داشتیم متفاوت است. جونو به دنبال بدست آوردن اطلاعات از درون مشتری است.»

جونو یک مدار بیضی شکل را در مدت ۵۳ روز طی می کند و در طول این سفر با سرعت زیاد از فاصله ۵۰۰۰ کیلومتر بالا تر از ابر های مشتری عبور می کند. ابزار های علمی جونو بیشترین اطلاعات را در پرواز های نزدیک با عکس گرفتن و اندازه گیری میزان پلاسما و الکترون ها و بدست آوردن اطلاعاتی از داخل مشتری ثبت می کنند. 

بلتون گفت: «برای دهه ها دانشمندان فکر می کردند که اگر از فاصله نزدیک به ابر های مشتری نگاه کنیم همه جا یکنواخت است. حقیقت نشان می دهد که همه چیز بسیار متفاوت و پیچیده است.»

ابزار رادیومتری میکروویو جونو که شبیه به ماهواره های هواشناسی است، اطلاعاتی از جو مشتری بدست آورده. رادیومتر در شش طول موج تنظیم شده است و تابش گرمایی را از طوفان های لایه های مختلف جو سیاره تا عمق ۵۰۰ کیلومتری را شناسایی کرده است. 

پیش از سفر جونو دانشمندان عمق جو مشتری را ۱۰۰ کیلومتر پیشبینی می کردند. رادیومتر جونو یک کمربند آمونیاک را در استوای مشتری شناسایی کرده است که در عرض های جغرافیایی دیگر فراوانی آن تغییر می کند و به عمق جو سیاره گسترش پیدا می کند. بلتون گفت که این آمونیاک حتی می تواند در مناطقی عمیق از آنچه شناسایی شده است گسترش پیدا کند. این به ما نشان می دهد که مشتری آنگونه که فکر می کردیم یکنواخت نیست. 

سنسور علمی دیگری در جونو وظیفه نقشه برداری از میدان گرانشی مشتری را دارد. 

اسکات بلتون گفت: «زمانی که می خواهیم میدان گرانشی سیاره را اندازه گیری کنیم، آنچه اهمیت دارد هسته است؛ آیا هسته فشرده ای وجود دارد یا نه. آنچه پیدا کردیم عجیب بود. آنجا هسته ای بزرگ و حل شده وجود دارد. ما در حال مطالعه این بخش هستیم. اما این که آنجا هسته ای نیست شگفتی بزرگی برای ما بود.»

نظریات قبلی نشان میداد که  مشتری یک هسته کوچک و متراکم با جرمی ۱۰ برابر جرم زمین دارد و یا اصلا هسته ای ندارد. بلتون گفت؛ امکان دارد در آنجا هسته ای کوچک وجود داشته باشد، اما لایه های کرکی وجود دارد و در نتیجههسته از آنچه همه فکر می کنند بزرگتر است. 

سیاره مشتری قوی ترین میدان مغناطیسی را در بین سیارات منظومه شمسی دارد. جونو یک ابزار سنجش میدان مغناطیسی همراه خود دارد تا اطلاعات بیشتری از آن بدست آورد. 

جک کانرنی گفت: «در پرواز های اولیه ما فهمیدیم که میدان مغناطیسی مشتری آنجا که فکر می کردیم قوی است، قوی تر از حد انتظار ما بود و آنجا که فکر می کردیم ضعیف است از حد انتظار ما ضعیف تر بود.»

دانشمندان فکر می کنند یک استخر از هیدروژن مایع بین هسته و جو سیاره وجود داشته باشد. تحت فشار زیاد لایه های بالایی، این لایه مایع شده است و هادی الکتریسیته است. 

دوربین مادون قرمز و فرابنفش جونو اطلاعات شگفت انگیزی از شفق های قطبی مشتری بدست آورده است. به نظر می رسد برخی از شفق ها توسط الکترون هایی که بیرون از جو مشتری جریان دارد بوجود می آید، نه مانند میدان مغناطیسی زمین و از ذرات بارداری که در مسیر میدان مغناطیسی هستند. الکترون ها در مسیر خود به سمت خارج با مولکول های هیدروژن برخورد می کنند و تشعشع مادون قرمز بوجود می آورد. 

 

همه نظرها (۰)

هیچ کس هنوز نظری ارسال نکرده