طوفان های منحصر به فرد در قطب های مشتری

  • زمان : ۱۳۹۵/۶/۱۳،‏ ۱۸:۰۹
  • نمایش : ۱٬۵۷۳ دفعه
  • موضوع : اخبار سایت
فضاپیمای جونو ناسا اولین تصاویر از قطب شمال مشتری را که در طول پرواز نزدیک ماه جولای گرفته شده است را به زمین ارسال کرد.

در این تصاویر اطلاعاتی از سیستم طوفان و آب و هوایی غول گازی منظومه شمسی بدست آمده است.

در ۲۷ آگوست اولین پرواز نزدیک جونو  از کنار مشتری با موفقیت انجام شد و جونو در فاصله ۲۵۰۰ مایلی (۴۲۰۰ کیلومتری) بالای ابر های مشتری پرواز کرد. دانلود ۶ مگابایت از داده ها که در طول شش ساعت گذر از قطب شمال تا قطب جنوب مشتری جمع آوری شده بود، یک روز و نیم زمان برد. تجزیه و تحلیل داده ها همچنان ادامه دارد و کشفیات منحضر به فردی بدست آمده است.

تصویری که در فاصله ۴۸۰۰۰ مایل (۷۸۰۰۰ کیلومتر) از ابر های قطب مشتری گرفته شده است.

اسکات بولتون از تیم تحقیقاتی جونو گفت: «یک نگاه اجمالی از قطب شمال مشتری مانند تصاویری که قبلا دیده شده بود است. در این منطقه طوفان های زیادی وجود دارد. ما نشانه هایی از ابرهایی که سایه دارند دیدیم، احتمالا این ابرها بالا تر از سایرین قرار دارند.»

بولتون ادامه می دهد:« در قطب های زحل طوفان های شش ضلعی وجود دارد اما در قطب های مشتری چنین طوفانی دیده نمی شود. بزرگترین سیاره منظومه شمسی کاملا منحصر به فرد است. ما ۳۶ پرواز نزدیک دیگر داریم و با مطالعه آنها اطلاعات منحصر به فرد بیشتری بدست می آوریم.»

دوربین جونو و همه هشت ابزار علمی جونو به جمع آوری داده ها می پردازند. همچنین نقشه بردار مادون قرمز شفق های مشتری  (JIRAM) که توسط آژانس فضایی ایتالیا ساخته شده است، تصاویر قابل توجهی از قطب شمال و جنوب مشتری بدست آورده.

این تصویر مادون قرمز نمای بی سابقه ای از شفق های قطب جنوب مشتری است. این نما از زمین امکان پذیر نیست.

آلبرت آدرینی گفت: «ابزار JIRAM زیر پوست مشتری می رود و اولین تصاویر مادون قرمز نمای نزدیک را بدست می آورد. این دید مادون قرمز از قطب شمال و جنوب مشتری مناطق داغی که قبلا رصد نشده بود آشکار سازی می کند. تصاویر واضح تر مورفولوژی و پویایی شفق ها را به خوبی نشان می دهد.»

 

همه نظرها (۰)

هیچ کس هنوز نظری ارسال نکرده