مهم سقوط احتمالی ماه نشین هندوستان بر روی کره ماه!

  • زمان : ۱۳۹۸/۶/۱۶،‏ ۱۶:۰۹
  • نمایش : ۹۰۱ دفعه
  • موضوع : اخبار سایت
بار دیگر فرود بر روی ماه طبق برنامه پیش نرفت.

روز گذشته (پانزدهم شهریور) ماه نشین هندی ویکرام (Vikram) در هنگام تلاش برای فرود روی سطح ماه ارتباطش را با زمین از دست داد. اینطور که به نظر می‌رسد این ماه نشین احتمالا بر روی ماه سقوط کرده است. تقریبا 5 ماه قبل نیز ماه نشین اسراییلی برشیت به سرنوشتی مشابه دچار شده بود. اگر فرود ویکرام با موفقیت انجام می‌شد،  بعد از شوروی، ایالات متحده و چین هندوستان چهارمین کشور نام می‌گرفت که به این افتخار دست پیدا کرده است.

ویکرام قسمتی از عملیات چاندرایان 2 بود که در تاریخ 22 جولای ( 31 تیر ماه) به فضا پرتاب شده بود. این عملیات همچنین شامل یک مدارگرد و یک ماه نورد با 6 چرخ به نام پراگیان نیز بود که در داخل ماه نشین جانمایی شده بود.

بیشتر عملیات فرود طبق برنامه ریزی انجام شد، ولی هنگامی که ماه نشین به 2100 متری سطح ماه رسید، همه چیز مطابق برنامه پیش نرفت. در این زمان ارتباط آن با زمین قطع شد و گفته می‌شود که احتمالا عملیات کاهش سرعت برای یک فرود ایمن به درستی انجام نپذیرفته است. سازمان تحقیقات فضایی هندوستان (ISRO) در حال بررسی داده های به دست آمده به منظور بررسی دقیق ابعاد این حادثه است.

مقصد این ماه نشین، در نزدیکی قطب جنوب ماه بود که تا به حال توسط هیچ ماه نشین یا ماه نوردی کاوش نشده است. علت انتخاب این مکان وجود سایه همیشگی در گودال های آن است؛ جایی که احتمال می‌رود آب به صورت یخ زده وجود داشته باشد.

وجود آب یخ زده برای برنامه های فضایی سرنشین دار بسیار مهم است. چرا که می‌تواند به عنوان سوخت راکت و همچنین پشتیبانی منبع آب فضانوردان مورد استفاده قرار بگیرد. این منطقه یکی از گزینه های فرود برنامه های آینده سفر انسان به ماه توسط ناسا در سال 2024 است.

مدارگرد چاندرایان 2 همچنان به دور ماه در حال گردش است و داده های ماه نشین، ماه نورد و دستگاه های تحقیقاتی نصب شده روی مدارگرد را به زمین مخابره میکند. این مدارگرد دارای 8 ابزار علمی است که می تواند از سطح ماه نقشه برداری کند و اتمسفر آن را نیز مورد مطالعه قرار دهد.

منبع:‌ www.newscientist.com

همه نظرها (۰)

هیچ کس هنوز نظری ارسال نکرده