بهترین تصویر هابل از ستاره های آلفا قنطورس A و B

  • زمان : ۱۳۹۵/۶/۱۴،‏ ۲۳:۴۷
  • نمایش : ۳٬۲۷۶ دفعه
  • موضوع : اخبار سایت
نزدیک ترین سیستم ستاره ای به سیاره زمین آلفا قنطورس نام دارد.

این سیستم در صورت فلکی قنطورس و فاصله ۴.۳ سال نوری از ما است. سیستم ستاره ای پروکسیما قنطورس از ستاره های آلفا قنطورس A ، آلفا قنطورس B و همچنین کوتوله قرمز C  تشکیل شده.

در این تصویر تلسکوپ فضایی هابل ستاره آلفا قنطورس A (سمت چپ) و آلفا قنطورس B (سمت راست)‌ مانند چراغ های کیهانی می درخشند. تصویر با استفاده از دوربین سیاره ای و میدان وسیع (WFPC2) ثبت شده است. دوربین WFPC2 در طول ۱۳ سال اول فعالیت هابل بیشتر مورد استفاده قرار می گرفت. این پرتره از سیستم ستاره ای آلفا قنطورس در نور مرئی و مادون قرمز نزدیک ثبت شده است.

ستاره آلفا قنطورس A مانند خورشید از نوع G2 است و کمی از آن بزرگتر است، ستاره آلفا قنطورس B ستاره ای از نوع K-1 و کمی از خورشید کوچکتر است. آنها هر ۸۰ سال به دور مرکز جرمشان حرکت می کنند و حداقل فاصله آنها ۱۱ برابر فاصله زمین و خورشید است. از آنجه که این ستاره ها بزدیک ترین ستاره به زمین هستند، بهترین نمونه برای مطالعه ستاره شناسان هستند. همچنین از اهداف اولیه براش کشف سیارات قابل سکونت فراخورشیدی بودند.

با استفاده از ابزار HARPS در سازمان فضایی اروپا، ستاره شناسان سیاره ای به دور ستاره آلفا قنطورس B کشف کرده اند. در ۲۴ آگوست ۲۰۱۶ ستاره شناسان اعلام کردند که سیاره ای قابل سکونت به دور ستاره پروکسیما قنطورس کشف کرده اند.

منبع: Hubble-NASA

همه نظرها (۰)

هیچ کس هنوز نظری ارسال نکرده