نمایی خیره کننده از طوفان سرخ مشتری

در حالی که فضاپیمای جونو خود را برای بررسی نزدیک طوفان بزرگ مشتری آماده می کند، ستاره شناسان سعی می کنند با استفاده از داده های تلسکوپ های زمینی اطلاعات خود را کامل کنند.

لکه سرخ مشتری، طوفانی با قطر ۱۶۵۰۰ کیلومتر و سن ۱۵۰ سال است. در ۱۰ جولای فضاپیمای جونو اولین رصد نزدیک از این طوفان را در ارتفاع ۹۰۰۰ کیلومتر انجام می دهد. در حالی که برای افرصت مطالعه عجیبترین آب و هوا در منظومه شمسی آماده می شویم، تلسکوپ های جمنای و سوبارو در موناکی تصاویر خیره کننده ای را ثبت کرده اند تا اطلاعات فضاپیمای جونو را تکمیل کند.

چرا زمانی که فضاپیمایی در نزدیکی مشتری حضور دارد، تصاویر و داده های تلسکوپ های زمینی مهم است؟ تلسکوپ های زمینی می توانند کل سیاره ها در طول زمان بررسی کنند. به علاوه آنها مشتری را در طول موج هایی رصد می کنند که برای فضاپیمای جونو ممکن نیست.

تصاویر فروسرخ تلسکوپ فروسرخ نزدیک جمنای در ۱۸ می به دانشمندان اجازه می دهد تا مناطق بالاتر در جو مشتری را مطالعه کنند. در این طول موج، لکه سرخ مشتری به صورت منطقه ای روشن و بیضی شکل دیده می شود که در دو طرف آن رگه هایی دیده می شود.

در همان شب تلسکوپ سوبارو با استفاده از دوربین و طیف سنج مادون قرمز اطلاعات بیشتری از جزییات طوفان بدست آورد. مرکز طوفان سرد و ابری است و محیط اطراف آن گرم و واضح تر.

تصویر تلسکوپ سوبارو

۱۰ جولای، فضاپیمای جونو از فراز لکه سرخ مشتری عبور می کند و ۸ ابزار آن به اضافه دوربین تصویر برداری داده های کاملی را ثبت می کنند. این نردیک ترین بررسی از لکه سرخ مشتری خواهد بود که ستاره شناسان از سال ۱۸۳۰ آن را رصد می کنند.

لکه سرخ مشتری راز های زیادی را با خود دارد. فضاپیما های ویجر ۱ و ۲ در سال ۱۹۷۹ قطر آن را ۲۳۳۰۰ کیلومتر تخمین زده اند. راز دیگر این طوفان مکانیسم جالبی است که باعث شده رنگ قرمز آن در طول سال ها به قهوه ای تغییر کند.

همه نظرها (۰)

هیچ کس هنوز نظری ارسال نکرده