مطالعه جو سیارات فراخورشیدی هم اندازه زمین برای اولین بار + ویدیو

  • زمان : ۱۳۹۵/۴/۳۱،‏ ۲۱:۲۵
  • نمایش : ۱٬۴۰۲ دفعه
  • موضوع : اخبار سایت
ستاره شناسان با استفاده از تلسکوپ فضایی هابل جو اطراف سیاره متعادل و زمین مانند را بررسی کردند و نشانه هایی از افزایش شانس سکونت در دو سیاره را یافتند.

این سیارات فراخورشیدی که TRAPPIST-1b و TRAPPIST-1c نام دارند در فاصله ۴۰ سال نوری از زمین هستند.

نیکول لوئیس یکی از اعضای تیم و از موسسه علوم فضایی در بالتیمور مریلند گفت:« عدم وجود پرشش هیدروژن-هلیوم در این سیارات شانس سکونت را افزایش می دهد. اگر در آنها میزان قابل توجهی هیدروژن و هلیوم وجود داشت، آنگاه هیچ شانسی برای امکان سکونت در این سیارات نبود، زیرا جو چگال و متراکم مانند یک گلخانه عمل می کند.»

جولین ویت (Julien de Wit) از موسسه تکنولوژی ماساچوست رهبر تیم تحقیقاتی برای رصد سیارات با استفاده ای تلسکوپ هابل در نور فروسرخ نزدیک بود. آنها با استفاده از اسپکتروسکوپی ترکیبات شیمیایی جو را بررسی کردند. درحالی که محتویات جو ناشناخته است، اما غلظت کم هیدروژن و هلیوم دانشمندان را نسیت به پیامد های آن هیجان زده کرد.

جف یودر، رییس هیئت علمی ناسا گفت:« این رصد هابل اولین قدم برای آشنایی با این جهان های نزدیک است؛ آیا این سیارات سنگی هستند و آیا آنها می توانند حیات را پشتیبانی کنند. این زمانی هیجان انگیز برای ناسا و تحقیقات سیارات فراخورشیدی است.

سیارات به دور ستاره کوتوله قرمزی می چرخند که در صورت فلکی دلو قرار دارد. آنها در اواخر سال ۲۰۱۵ و با استفاده از رصد گذر آنها از مقابل ستاره اشان با استفاده تلسکوپ کوچک بلژیک در رصدخانه آژانس فضایی اروپا در شیلی کشف شده اند.

سیاره TRAPPIST-1b یک بار چرخش به دور ستاره کوتوبه قرمز را در ۱.۵ روز و سیاره TRAPPIST-1c در ۲.۴ روز طی می کند. فاصله سیارات با ستاره خود ۲۰ تا ۱۰۰ نزدیک تر از فاصله زمین تا خورشید است. از آنجا که این ستاره کوتوله قرمز بسیار کم نور تر از خورشید است، دانشمندان حدس می زنند که سیاره TRAPPIST-1c در منطقه قابل سکونت ستاره قرار داشته باشد؛ جایی که دما به اندازه ای است که آب در سطح سیاره جریان دارد.

محققان امیدوارند که با استفاده از تلسکوپ فضایی هابل بتوانند جو های نازک تر را نیز رصد کنند تا ترکیبات عناصر سنگین تر از هیدروژن، مانند عناصر جو زمین و زهره را پیدا کنند.

هانا ویکفورد از مرکز فضایی گودارد گفت: «با داده های بیشتر می توان متان را در جو شناسایی کرد و یا ویژگی های آب را در جو دید که تخمینی از عمق جو می دهد.»

با استفاده از تلسکوپ های آینده، همچون تلسکوپ فضایی جیمز وب می توان ترکیبات جو را به طور دقیق مشخص کرد. همچنین جیمز وب دما و فشار سطح سیاره را اندازه گیری خواهد کرد؛ یعنی نکات کلیدی برای سکونت.

 

منبع: NASA

 

همه نظرها (۰)

هیچ کس هنوز نظری ارسال نکرده