مرد تنهاي ماه

انسان ها درتمام دوران حضورشان در زمين به دنبال پيشرفت و بهبود بخشيدن سطح زندگي بوده اند و  هرچه آگاهي و دانش شان نسبت به طبيعت و محيط اطرافشان بالاتر مي رفت، سرعت رشد اين پيشرفت نيز افزون مي گشت. براي نمونه آشنايي با سيارات و ستاره ها، يکي از شگفت انگيز ترين رشته هايي است که انسان توانسته به آن وارد شود و از آن بهره ببرد. حال بياييد تصور کنيم آنقدر در اين زمينه به موفقيت و آگاهي دست يابيم که بتوانيم براي يکي از بزرگ ترين معضل هاي بشر –انرژي پاک و ارزان- چاره اي بيابيم.اين تخيل که بعيد نيست تا چند سال آينده به واقعيت مبدل شود در فيلم «ماه» به تصوير کشيده شده است.

«ماه» ساخته «دانکن جونز» کارگردان 45 ساله انگليسي است که به تازگي فيلم «وارکرافت» را روانه ي سينماها ساخته است. جالب است بدانيد که اين فيلم اولين کار حرفه اي وي  و در سال 2009 بوده است. همچنين نويسندگي فيلم را خود جونز بر عهده داشته.از آنجايي که او علاقه ي خاصي به ماه و  فضاي مرموز آن داشت اولين تجربه ي کاري خود را در رابطه با ماه اسرارآميزش شروع کرد. وي چندي پيش از ساخت دنباله اي براي «ماه» نيز خبر داد. فيلم در حقيقت اداي احترامي است به کارهايي چون :"دويدن خاموش(1972)"،"دورافتاده(1981)" و "بيگانه(1979)". کمپاني «سوني پيکچرز»  هم فيلم را منتشر کرده است.

موسيقي فيلم به دستان تواناي «کلينت منسل» ساخته و نواخته شده که در پرورنده خود کارهاي درخشاني چون موسيقي متن فيلم هاي «قوي سياه»، «چشمه» و «زندگي پي» را داراست.

از آنجا که داستان روايتگر زندگي مردي است که به دلايلي بر روي ماه تنهاست،فيلم تمرکز اصلي خود را بر روي همين شخصيت معطوف ساخته است.«سم راکول» ايفاگر نقش اين مرد است که ميتوان او را به گونه اي تنها بازيگر فيلم نيز به حساب آورد. کارگردان تلاش کرده است که در فيلم پيشرفت علم و تکنولوژي را در کنار بي نهايت بودن حرص و زياده خواهي انسان در زماني که حتي  مشکلات رو به حل شدن هستند را، به تصوير بکشد؛ و نشان بدهد که هرچقدر هم طبيعت راه هايي براي زندگي آسان تر و راحت تر را پيش روي ما قرار دهد،تا وقتي که در انسانيت پيشرفتي نداشته باشيم،زندگي هيچگاه آسوده و راحت نخواهد بود.

با اينکه «ماه» يک علمي –تخيلي شاخص و يا محصول هاليوود به شمار نمي آيد اما توانسته بازخورد مثبتي را دريافت کند؛ نمره ي 7.9 را در IMDb از آن خود کرده است و جوايز و نامزدي هاي متعددي را نصيب سازندگانش گرداند که از جمله ي آنها مي توان به : جايزه ي بفتا براي کارگرداني فيلم انگليسي، جايزه هوگو، ساترن و... اشاره کرد.

شايد ريتم فيلم تا حدودي کند به نظر برسد اما ديدن تلاش هاي يک کارگردان تازه کار نيز خالي از لطف نيست!

 

همه نظرها (۰)

هیچ کس هنوز نظری ارسال نکرده