FAST؛ بزرگترین رادیو تلسکوپ جهان در چین

این رادیو تلسکوپ ۵۰۰ متری که با نام FAST شناخته شده با استفاده از سیستم داده توسعه یافته در مرکز بین المللی نجوم رادیویی (ICRAR) در پرث و رصدخانه جنوبی اروپا برای مدیریت مقدار عظیمی از داده های تولیدی در چین راه اندازی شد.

نرم افزار این تلسکوپ با نام NGAS - سامانه بایگانی نسل بعدی - به ستاره شناسان کمک خواهد کرد تا با استفاده از تلسکوپ به جستجوی تپ اخترها و نشانه هایی از حیات فرازمینی بپردازد.

رادیو تلسکوپ FAST یا تلسکوپ دهانه کروی ۵۰۰ متری آنقدر بزرگ است که درون دره ای در استان گوئیژو در جنوب غرب چین ساخته شد.

سامانه داده NGAS به جمع آوری، انتقال و ذخیره تقریبا ۳ پتابایت (3) اطلاعات در طول  یک سال تلسکوپ کمک خواهد کرد.

پروفسور آندرس ویسنک سرپرست برنامه فناوری اطلاعات و ارتباطات ICRAR که در طراحی سامانه داده ها کمک کرد، گفت: «این اطلاعات معادل ۱۰۰۰۰۰ آیپاد ۳۲ گیگابایتی در طول یک سال است.»

دریافت این مقدار از اطلاعات بیش از حد سخت نیست، اما چالش اصلی انتقال این حجم از داده ها و داشتن پهنای باند شبکه است.

FAST یکی از حساس ترین تلسکوپ هایی خواهد بود که تاکنون ساخته شده است و حجم عظیمی از داده هایی که تولید می کند به ستاره شناسان اجازه خواهد داد تا نقشه گاز هیدروژن را در کهکشان راه شیری ترسیم کنند، تپ اخترها را شکار کنند و به جستجوی سیگنال های هوش فرازمینی بپردازند.

این رادیو تلسکوپ در واقع مسیریاب رسمی پروژه چند میلیارد دلاری SKA (آرایه کیلومتر مربع) است که در آینده در غرب استرالیا و آفریقای جنوبی ساخته خواهد شد.

پروفسور ویسنک در ادامه می گوید چین آخرین فاتح سامانه داده NGAS است که در حال حاضر در تلسکوپ هایی از جمله رصدخانه جنوبی اروپا، رصدخانه ملی ستاره شناسی رادیویی ایالات متحده و آرایه Murchison Widefield در جایی دورافتاده در غرب استرالیا استفاده می شود.

او گفت: «برای ما بسیار هیجان انگیز است که NGAS را بر روی تلسکوپ دیگری نصب کنیم. زیرا این سامانه در حال حاضر در سراسر جهان استفاده می شود.»

«چین یکی از معدود مناطقی است که هنوز تحت پوشش ما درنیامده است.»

 

همه نظرها (۰)

هیچ کس هنوز نظری ارسال نکرده