کشف سنگین ترین ستاره نوترونی جهان هستی!

  • زمان : ۱۳۹۸/۶/۳۰،‏ ۱۶:۳۷
  • نمایش : ۳٬۴۸۰ دفعه
  • موضوع : اخبار سایت
سنگین‌ترین ستاره کیهان کشف شد. این ستاره تنها 15 مایل (23 کیلومتر) قطر و جرمی بیش از دو برابر خورشید دارد.

وزن ماده ای به اندازه یک حبه قند از این ستاره بر روی زمین برابر 100 میلیون تن خواهد بود. این وزن برابر وزن همه انسان های روی زمین است.

این ستاره، یک ستاره نوترونی باقیمانده از یک انفجار ابرنواختری است و جرمی برابر 700 هزار زمین دارد. ستاره‌های نوترونی زمانی تشکیل می شوند که لایه های بیرونی یک ستاره با جرم 1.4 تا 3 برابر خورشید در پایان عمر خود منفجر شده و سپس مواد حاصل به درون هسته فرو می‌ریزند. سپس بر اثر دما و فشار بالا، پروتون‌ها و الکترون‌ها با هم ترکیب شده و تشکیل نوترون می‌دهند.

این ستاره کشف شده جرمی معادل 2.17 برابر جرم خورشید و 700 هزار برابر زمین دارد. تیم تحقیقاتی کاشف ستاره می گوید که این ستاره نوترونی به حدی پر جرم است که طبق علم کنونی امکان ندارد وجود داشته باشد. بر طبق اندازه گیری‌ها، این ستاره به محدوده تبدیل شدن به سیاهچاله رسیده است.

این ستاره در فاصله 4600 سال نوری توسط تلسکوپ گرین بانک در ویرجینیای غربی کشف شده است.

این ستاره ها دمایی به اندازه چند میلیون درجه دارد، به شدت رادیواکتیو است و همچنین یک میدان مغناطیسی بسیار قوی دارد. جرم این ستاره نوترونی که J0740+6620 نام دارد، با استفاده از تئوری نسبت انیشتین بدست آمده است. به علاوه این ستاره یک ستاره همدم نیز دارد. این ستاره همدم یک تپ اختر (پالسار) بوده که همانند یک فانوس دریایی با چرخش به دور خود امواج رادیویی تولید می‌کند. با عبور این ستاره از جلوی تپ اختر، امواج رادیویی با تأخیری کوتاهی به زمین می‌رسند. این تاخیر که به آن اثر شاپیرو گفته می شود، کمک می‌کند جرم هر دو ستاره با دقت اندازه‌گیری شود.

منابع:

www.nypost.com
www.metro.co.uk
www.standard.co.uk

همه نظرها (۰)

هیچ کس هنوز نظری ارسال نکرده