یک میلیارد ستاره: اولین نقشه گایا از کهکشان راه شیری​​​​​​​

  • زمان : ۱۳۹۵/۷/۳،‏ ۱۹:۲۷
  • نمایش : ۱٬۵۲۷ دفعه
  • موضوع : اخبار سایت
کاوشگر فضایی گایا که در دسامبر ۲۰۱۳ توسط آژانس فضایی اروپا به فضا پرتاب شد، از یک میلیار ستاره کهکشان نقشه برداری خواهد کرد و برای اولین بار موقعیت و روشنایی ۱۴۲ میلیون ستاره و فاصله و حرکت ۲ میلیون ستاره بررسی می شود.

همچنین بررسی ۳۱۹۴ ستاره متغییر نیز از جمله داده هایی است که از ۱۴ ماه فعالیت گایا تا امروز بدست می آید.

نسخه اولیه داده های گایا اولین برداشت از داده های مورد انتظار و درک ما از چگونگی توزیع و حرکت ستاره ها در کهکشان است. این موضوع را آلوارو گیمنز از آژانس فضایی اروپا می گوید.

هدف نهایی گایا مطالعه موقعیت، حرکت و فاصله یک میلیارد ستاره با دقت بی سابقه ای است (حدود یک درصد از ستاره های کهکشان ما). اما داده های اولیه، دقیق ترین نقشه سه بعدی از کهکشان راه شیری است با وضوح ۱.۵ گیگاپیکسل است. نه تنها گایا به بررسی توزیع ستاره های کهکشان ما می پردازد، بلکه ساختار کهکشان های همسایه ما، یعنی ابرماژلانی بزرگ و کوچک را نیز مورد بررسی قرار می دهد.

در سال ۱۹۸۹ آژانس فضایی اروپا با ارسال فضاپیمای ابرخس، فاصله ۱۱۸۲۰۰ ستاره را با دقت بالا و ۲.۵ میلیون ستاره را با دقت کمتر بررسی کرد. با ترکیب این داده  ها و داده های بی سابقه گایا کاتالوگ جدید تیکو گایا از فاصله بیش از ۲ میلیون ستاره بدست می آيد.

یکی از بزرگترین تحولات در انتشار اولیه داده های گایا مربوط به خوشه های ستاره ای باز به عنوان ساختاری که صد ها ستاره جوان که با گرانش در کنار یکدیگر قرار دارند، است. تعیین فاصله آنها همیشه یکی از مشکلات بوده است، برای مثال فضاپیمای ابرخس تنها توانایی نقشه برداری از خوشه های ستاره ای نزدیک را داشت. با توجه به فاصله دقیق خوشه های ستاره ای باز، دانشمندان می توانند به مطالعه دقیق درخشندگی واقعی آنها و مدل چگونگی تحول ستاره های جوان بپردازند. در حال حاضر گایا ستاره های حاشیه ۱۴ خوشه ستاره ای را نشان داده است که به طور شگفت آوری از مرکز خوشه دور هستند.

دیگر موفقیت گایا در مطالعه ستاره های متغییر بود. گایا ۳۱۹۴ ستاره متغییر که ۳۸۶ تای آن‌ها جدید هستند را بررسی کرده است، نکته جالب این است که از این میان جمعیت قابل توجهی در ابرماژلانی بزرگ قرار دارند.

همه این پیشرفت ها بدون مانع نبوده است. گایا با چالش های فنی مواجه شد که تلاش گسترده‌ای برای مقابله با آنها صورت گرفته است. در این میان می توان به محافظ خورشیدی نامناسب، آینه های منجمد و انبساط حرارتی بدنه و اپتیک اشاره کرد.

منبع: Astronomynow.com

همه نظرها (۰)

هیچ کس هنوز نظری ارسال نکرده