چاپ گوشت در ایستگاه فضایی بین المللی با پرینتر سه بعدی!

  • زمان : ۱۳۹۸/۷/۲۰،‏ ۸:۳۵
  • نمایش : ۸۹۴ دفعه
  • موضوع : اخبار سایت
پس از آزمایش موفقیت آمیز پرینتر سه بعدی برای چاپ گوشت در ایستگاه فضایی بین المللی، چشم انداز آماده سازی یک وعده شام با گوشت کبابی برای فضانوردان، کمی به واقعیت نزدیکتر شده است.

یک شرکت فن آوری های پزشکی روسی توانسته است با آزمایش محصول خود در شرایط گرانش ناچیز و استفاده از میدان مغناطیسی، بافت گوشت گاو، خرگوش و ماهی چاپ کند. در واقع این آزمایش با همکاری بین المللی شرکت هایی از آمریکا، روسیه و اسرائیل در ماه سپتامبر انجام پذیرفته است. این آزمایش توسط فضاونورد روس اولِگ اسکریپوچکا، در بخش روسی ایستگاه فضایی بین المللی صورت پذیرفته است.

سازندگان این پرینتر سه بعدی می‌گویند این برای نخستین بار است که در شرایط بی وزنی گوشت مصنوعی ساخته می‌شود. یوسف خسوانی عضو موسسه تولید کننده این چاپگر زیستی می گوید: "این یک لقمه کوچک برای یک انسان و یک گاز گنده برای بشریت است." (اشاره به جمله معروف نیل آرمسترانگ در لحظه قدم گذاشتن به ماه: این گامی کوچک برای یک انسان و جهشی بزرگ برای بشریت است.")

نیکلای بوردینی، مدیر اجرایی سازمان فضایی روسیه گفت: "این واقعا یک موفقیت بزرگ برای راسکاسموس (سازمان فضایی روسیه) و کشور ماست." گفتی است که این سازمان بخشی از بودجه آزمایش را تأمین کرده است.

فضانوردان گوشتی را که روی زمین و به صورت بسته بندی آماده شده یا به صورت خشک شده در آمده است، در فضا استفاده می‌کنند. اما این فناوری، می‌تواند برای سفرهای طولانی فضایی مورد استفاده قرار بگیرد. هرچند برای ایجاد مقادیر بیشتر از گوشت، نیاز به تجهیزات پیچیده تری نسبت به چاپگر فعلی خواهد بود.

یکی از محققین این طرح افزود: "اگر قصد داریم از زمین به سیارات دیگر در منظومه شمسی سفر کنیم، نمی‌توانیم آن حجم از غذا را با خود همراه داشته باشیم. در هر صورت ما مجبور به رشد و تولید مواد غذایی در سفینه های فضایی خواهیم بود. من فکر می‌کنم سرعت پیشرفت در این موضوع بسیار زیاد است و این اتفاق در طول زندگی ما خواهد افتاد."

یک پرینتر سه بعدی دیگر، از طرف ایالات متحده آمریکا در ماه ژوئیه به ایستگاه فضایی بین المللی فرستاده و راه‌اندازی شده است. این چاپگر می‌تواند بافت انسان را چاپ کند. گفتنی است که سایر آژانس های فضایی نیز در این زمینه آزمایش هایی در دست انجام دارند. زیرا ساختن بافت انسانی در فضا نسبت به شرایط زمین آسان تر است.

منبع: سایت Phys

 

 

همه نظرها (۰)

هیچ کس هنوز نظری ارسال نکرده