صورت فلکی شلیاق

  • زمان : ۱۳۹۴/۶/۶،‏ ۱:۵۹
  • نمایش : ۲٬۱۰۰ دفعه
  • موضوع : صور فلکی
یکی از صور فلکی مثلث تابستانی صورت فلکی شلیاق است. این صورت فلکی که با ستاره بتا شلیاق شناخته می شود، یک سحابی سیاره ای معروف نیز دارد.

شلیاق [url=http://www.cafeastro.net/modules/news/article.php?storyid=348]صورت فلکی[/url] کوچکی است ولی به علت دارا بودن ستاره درخشان نسر واقع از اهمیت ویژه‌ای برخوردار می‌باشد. این ستاره پنجمین ستاره پر نور نیم کره شمالی است. نسر واقع زمانی ستاره قطبی زمین بوده و 12000 سال دیگر نیز ستاره قطبی می شود. ( به علت حرکت تقدیمی زمین با دوره تناوب حدود 26000 سال ستاره قطبی تغییر میکند.)
ستاره مورد توجه دیگر این صورت فلکی ستاره متغیر بتا شلیاق است که سر دسته ستارگانی متغیر با همین نام است. قدر ظاهری این ستاره هر 13 روز تغییر می کند و دامنه این تغییر از 3.4 تا 4.3 است. این تغییرات را می توان با چشم غیر مسلح و با مقایسه بتا شلیاق و ستاره مجاور آن، یعنی گاما شلیاق، رصد کرد. در روشن ترین حالت این ستاره تقریبا به روشنی گاما شلیاق است.

ستاره چهارتایی اپسیلون و سحابی سیاره ایM57 در این صورت فلکی از مهمترین اجرام این صورت فلکی هستند.
سحابی حلقه ای Ring Nebula M57 ، یک سحابی سیاره‌ای بوده و ممکن است هنگامی که از درون تلسکوپهای کوچک آماتوری نظاره شود، چندان رضایت بخش نباشد. اما در تصاویر تهیه شده با نوردهی بالا مملو از ستاره خواهد بود.


افسانه صورت فلکی شلیاق

لیر ( نام لاتین صورت فلکی رومیان قدیم ) که یکی از قدیمی ترین آلات موسیقی تاریخ بشریت است ، برابر افسانه ها توسط خداوند " هرمس " (hermes) اختراع شد و ماجرای آواز خوان بزرگ " اورفئوس " (Orpheus) را به خاطر می آورد . همسر "اورفئوس" که "اویریدیکه" (eurydike) نام داشت توسط ماری گزیده شد و بدرود حیات گفت و می بایست به قلمرو زیر زمینی مردگان می رفت . اورفوس که دل شکسته و تسلی ناپذیر بود وارد جهان زیرین شد تا همسرش را باز گرداند . او چنان زیبا و دلنواز لیر می نواخت که حتی نگهبانان خشمگین قلمرو مردگان را نیز محسور کرد .
بالاخره "اویریدیکه" اجازه یافت به زمین ، به جهان زندگان ، باز گردد . به هر حال اورفئوس اجازه نداشت در راه بازگشت به زمین پشت سر خود و به سوی همسرش نگاه کند . هنگامی که او این کار را کرد ، " اویردیکه " برای همیشه ناپدید شد و اورفئوس را با سازش تنها گذاشت .

 

 

 

 

همه نظرها (۰)

هیچ کس هنوز نظری ارسال نکرده