مهم ثبت اولین تصویر از درهمتنیدگی کوانتومی

  • زمان : ۱۳۹۸/۴/۲۶،‏ ۲۲:۰۳
  • نمایش : ۱٬۴۶۴ دفعه
  • موضوع : اخبار سایت
دانشمندان دانشگاه گلاسکو برای اولین بار موفق به ثبت تصویری از شکلی از درهمتنیدگی کوانتومی شدند که «درهمتنیدگی بِل» (Bell entanglement) نام دارد.

دو ذره که با یکدیگر در برهمکنش هستند (مانند دو فوتون که از یک تقسیم کننده پرتو عبور می‌کنند) می‌توانند تعامل خود را بدون در نظر گرفتن فاصله حفظ کنند و حالت‌های فیزیکی را بین هم به اشتراک بگذارند. این پدیده که به عنوان درهمتنیدگی کوانتومی شناخته می‌شود، یکی از پایه‌های مکانیک کوانتوم است.

از نظر انیشتین این پدیده کوانتومی مبهم بود و به همین دلیل آن را «تاثیر از فاصله شبح‌وار» نامید؛ زیرا برهکنش از راه دور میان دو ذره‌ی در همتنیده، برخلاف نظریه نسبیت او به نظر می‌رسید. در سال ۱۹۶۴ جان بل (John Bell) شکلی از این درهمتنیدگی و برهمکنش غیر معمول را توضیح داد که به «درهمتنیدگی بِل» معروف شده است. امروزه «درهمتنیدگی بِل» در کوانتوم کامپیوتینگ (رایانش کوانتومی) و رمزنگاری کوانتومی استفاده می‌شود، اما تا به حال تصویری از آن گرفته نشده بود.


یک تصویرسازی از درهمتنیدگی کوانتومی، امتیاز تصویر:  Discovery News

در مقاله‌ای که در مجله Science Advances منتشر شده‌ است، گروهی از فیزیکدانان دانشگاه گلاسکو توضیح دادند که چگونه از درهمتنیدگی کوانتومی تصویر برداری کرده‌اند. آن‌ها دستگاهی را اختراع کردند که جریانی از فوتون‌های درهمتینده را از یک منبع نور کوانتومی بوجود آوردند. این فوتون‌ها ازیک اشکال نامتعارف عبور می‌کنند که در واقع کریستال مایع است و فاز فوتون‌ها بعد از عبور از آن‌ عوض می‌شود. آن‌ها برای تصویر برداری از یک دوربین فوق‌العاده حساس استفاده کردند که می‌تواند از تک تک فوتون‌ها عکاسی کند. با این حال دوربین برای تصویر برداری از یک جفت فوتون و درهمتنیدگی آن‌ها تنظیم شده بود. به این ترتیب نمایشی از درهمتنیدگی و برهمکنش دو فوتون ثبت شد.


چینش از دستگاهی که برای نمایش درهمتنیدگی کوانتومی ساخته شد.


در همتنیدگی کوانتومی، امتیاز تصویر:  Physics Department, HKUST

دکتر پل آنتوان مورو (Dr. Paul-Antoine Moreau) از دانشکده فیزیک و نجوم دانشگاه گلاسکو گفت: «ما برای اولین‌بار تصویری از یک نمایش زیبا و ظریف از یک ویژگی بنیادی طبیعت را ثبت کرده‌ایم. نتایج هیجان انگیز تحقیقات ما می‌تواند در پیشبرد محاسبات کوانتومی و کوانتوم کامپیوتینگ مورد استفاده قرار گیرد و همچنین منجر به نوع جدیدی از تصویر برداری شود.»

منابع: 
www.universetoday.com

www.phys.org

همه نظرها (۰)

هیچ کس هنوز نظری ارسال نکرده