تصویر برداری از دو سیاره فراخورشیدی در مدار ستاره‌ای خورشید مانند

  • زمان : ۱۳۹۹/۵/۳،‏ ۱۳:۳۰
  • نمایش : ۱٬۸۸۷ دفعه
  • موضوع : اخبار سایت
ستاره‌شناسان برای اولین بار از دو سیاره فراخورشیدی بزرگ عکاسی کرده‌اند که به دور ستاره‌ای خورشید مانند در فاصله ۳۰۰ سال نوری از ما می‌چرخند.

تصویر برداری مستقیم از سیارات فراخورشیدی بسیار سخت است و پیش از این ستاره‌شناسان تنها یک سیاره فراخورشیدی به دور ستاره خورشید مانند را رصد کرده و از آن عکس گرفته بودند.

این تصویر سیستمی را شبیه به منظومه‌شمسی ما، در مراحل ابتدایی تکاملش نشان می‌دهد. این دو سیاره فراخورشیدی به دور ستاره جوان TYC 8998-760-1 در صورت فلکی جنوبی مگس می چرخند. این ستاره شبیه به مراحل ابتدایی زندگی خورشید است اما دو سیاره فراخورشیدی هیچ شباهتی با غول‌های گازی منظومه‌شمسی ندارند.

سیاره داخلی ۱۴ بار سنگین‌تر از مشتری است و در فاصله ۱۶۰ برابر فاصله زمین از خورشید، به دور ستاره خود می‌چرخد. سیاره دیگر ۶ برابر مشتری است و در فاصله ۳۲۰ واحد نجومی از ستاره قرار گرفته است.

این تصویر برداری با کمک ابزار SPHERE در تلسکوپ بزرگ (VLT) رصدخانه جنوبی اروپا در شیلی انجام شده است.

با وجود اینکه تا امروز هزاران سیاره فراخورشیدی با کمک روش‌های غیر مستقیم رصد شده‌، اما تعداد کمی از آن‌ها را به طور مستقیم مشاهده کرده‌اند. تصویر برداری مستقیم از سیستم‌های سیاره‌ای برای مطالعه محیط اطراف سیاره و امکان پشتیبانی از حیات بسیار مهم است.

در آینده و با کمک تلسکوپ بسیار بزرگ اروپا یا ELT ‌می‌توان سیارات فراخورشیدی بیشتری را به طور مستقیم رصد کرد و جزییات دقیقی از سیستم آن‌ها بدست آورد.

منبع: Astronomynow.com

همه نظرها (۰)

هیچ کس هنوز نظری ارسال نکرده