کشف ابرشراره‌ها روی ستاره کوتوله سرخ شیر

  • زمان : ۱۳۹۹/۴/۲۵،‏ ۱۰:۲۸
  • نمایش : ۲٬۱۶۲ دفعه
  • موضوع : اخبار سایت
ستاره‌شناسان ژاپنی با کمک تلسکوپ سِیمی (Seimei) دانشگاه کیوتو (Kyoto University) تعداد ۱۲ شراره خورشیدی را در ستاره ای‌دی شیر (AD Leonis) کشف کردند. این شراره‌ها ۲۰ بار بزرگ‌تر از شراره‌های خورشیدی است.

ستاره ای‌دی شیر یک ستاره کوتوله سرخ در فاصله ۱۶ سال نوری از ما و در صورت فلکی شیر یا اسد است. ستاره ای‌دی شیر دمای سطحی پایین‌تری از خورشید دارد و به این ترتیب شراره‌های خورشیدی زیادی روی آن رخ می‌دهد. شراره‌های انفجار‌هایی هستند که در سطح هر ستاره‌ای اتفاق می‌افتد. اما ابر شراره‌ها (superflare) یک پدیده نادر است و این پدیده منجر به طوفان‌های مغناطیسی عظیم می‌شود. اگر چنین ابرشراره‌هایی در خورشید رخ بدهید، می‌تواند زیرساخت‌های فناوری را در زمین تحت تاثیر قرار دهد.

محققان دانشگاه کیوتو خورشید و دیگر ستاره‌ها را به طور مداوم مورد بررسی قرار می‌دهند تا ابرشراره‌های نادر را رصد کنند. همچنین طی این پدیده مشاهده شد که طیف مشاهده‌‌ شده از نور اتم‌های هیدروژن برانگیخته بیشتر از میزان نور اتم‌های هیدروژن شراره‌های خورشیدی معمول بود.

با مطالعه بیشتر ستاره‌ها می‌توان ابر‌شراره‌های بیشتری را پیش‌بینی و شاسایی کرد. به علاوه‌ این رصدها ممکن است به درک تاثیر این پدیده بر پیدایش حیات روی دیگر سیارات کمک کنید.

منبع: Astronomynow.com

همه نظرها (۰)

هیچ کس هنوز نظری ارسال نکرده