شفق قطبی و هواتاب از فضا

  • زمان : ۱۳۹۵/۵/۱۹،‏ ۱۸:۲۶
  • نمایش : ۱٬۶۳۰ دفعه
  • موضوع : اخبار سایت
یکی از فضانوردان ایستگاه بین المللی فضایی این تصویر را از شفق قطبی برفراز کانادا ثبت کرده است.

در این تصویر که در ۳ فوریه ۲۰۱۲ گرفته شده است، برف و یخ های زمین نور ماه، ستاره ها و شفق قطبی بازتاب می کند. 

شفق شمالی (نور شمالی) با ورود ذرات پر انرژی خورشید به میدان مغناطیسی زمین بوجود می آید. این ذرات در میدان مغناطیسی زمین به سمت قطب ها حرکت می کند و با ورود به جو زمین اتم ها را تحریک کرده و الکترون ها به لایه های بالا تر می رود. به این تربیت نور های برای مثال از اتم اکسیژن نور سبزو قرمز منتشر می شود. 

قوس کم نوری که موازات افق دیده می شود، هواتاب نام دارد. این پدیده دیگری است که در تعامل ذرات خورشید و جو زمین بوجود می آید. 

جو زمین مانند یک سپر محافظ برای زمین است که مانع از ورود اشعه های مضر خورشید می شود و سیارک های کوچک با ورود به آن می سوزند و به این ترتیب از آسیب جلوگیری می کند. البته سیارک های بزرگ می توانند وارد جو شوند و به سیاره سنگی ما برخورد کنند. 

زمین شناسان فهمیده اند که ۲۱۴ میلیون سال پیش یک سیارک بزرگ با قطر ۱۰۰ کیلومتر به زمین برخورد کرده است و گودال بزرگی را در کانادا بوجود آورده است. در نتیجه موج شوک بوجود آمده سرعت باد در زمین افزایش یافت. در محل برخورد سرعت باد به ۱۰۰۰ کیلومتر برساعت رسیده است. این موج باعث آسیب رسیدن به گیاهان و حیوانات تا فاصله ۵۶۰ کیلومتر شده است. پس فرسایش این منطقه توسط یخچال های طبیعی و دیگر فرایند ها طی میلیون ها سال عرض این گودال به ۶۰ کیلومتر رسیده است. 

منبع:‌ NASA

همه نظرها (۰)

هیچ کس هنوز نظری ارسال نکرده